Ferie med børn

13. januar 2024

Alder:
4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen

Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på en måneds rejse i Vietnam. Der er mange nye oplevelser, vi sørger for at være de samme steder i længere tid, være på steder hvor man kan få mad på hotel eller bungalow og at der er pool og strand.

Jeg oplever at vores 4 årige er ret udfordret af turen. Derhjemme er hun ret kræsen og har faste retter hun skal have, helst uden for meget nyt. Udover alt sødt som ryger ned. Her udfordres hun meget af mad, selvom vi prøver alt med spaghetti, pommes frites mv. hun siger det ikke smager som derhjemme og vil slet ikke smage på nyt.

Det er begyndt at blive meget pres med måltiderne. Vi prøver ikke at presse, men jeg kan også mærke at hun har brug for mad for at få noget energi og hvis det stod til hende levede hun af is.

Er der en måde hvor vi kan undgå at presse hende men forsøge stadigvæk at få mad i hende? Tror hele måltidssituationen er begyndt at blive forbundet med noget meget negativt, og hun taler nogle gange om at hun bare vil hjem. Hun virker generelt også mere træt og er meget pirlig, vi har mange konfrontationer og jeg oplever virkelig at det er svært for hende af og til selvom der ikke er mange planer ud over at slappe af ved pool.

Ofte vil hun helst bare sidde på telefonen for at få et break, hvilket ...

Annonce

... vi lader hende gøre tit, men fokus for hende bliver så næsten også hele tiden at ville spille spil eller se noget på tlf fremfor alt muligt andet samvær.

Derhjemme er hun god til at lave ting og være i gang, og går i udflytterbørnehave hvor hun er vant til at være ude og lege.

Derudover ammer jeg vores dreng rigtig meget da han er dårlig til at drikke væske. Han er god til at spise og spiser meget af maden hernede så amningerne er tryghed og væske som jeg ser det.

Han vågner fast mindst hveranden time for at amme om natten. Jeg gør det bare for ikke at vække den ældste og for at sikre mig at han får mad og væske, men kan også mærke at det er hårdt og at han også har sværere ved at finde ro og også få sovet gode lure om dagen. Dette selvom vi både har klapvogn og slyngevugge med til søvn.

Jeg bekymrer mig om hvorvidt vi kan finde tilbage i ordentlige rammer når vi kommer hjem. Vi har stadigvæk mere end to uger tilbage af turen og jeg vil så gerne at det bliver så godt fungerende som muligt.

Jeg er selvfølgelig klar over at ferie ikke altid er lytter idyl, men er alligevel blevet overrasket over hvor udfordrende det har været for os alle at være afsted.

Håber du måske kan komme med lidt input til hvordan vi bedst muligt får turen til at fungere for alle parter.

De bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år