Brev:
Ferie med børn
13. januar 2024
Alder:
4 år, 1 mdr.
Ferie med børn
Kære Helen
Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på en måneds rejse i Vietnam. Der er mange nye oplevelser, vi sørger for at være de samme steder i længere tid, være på steder hvor man kan få mad på hotel eller bungalow og at der er pool og strand.
Jeg oplever at vores 4 årige er ret udfordret af turen. Derhjemme er hun ret kræsen og har faste retter hun skal have, helst uden for meget nyt. Udover alt sødt som ryger ned. Her udfordres hun meget af mad, selvom vi prøver alt med spaghetti, pommes frites mv. hun siger det ikke smager som derhjemme og vil slet ikke smage på nyt.
Det er begyndt at blive meget pres med måltiderne. Vi prøver ikke at presse, men jeg kan også mærke at hun har brug for mad for at få noget energi og hvis det stod til hende levede hun af is.
Er der en måde hvor vi kan undgå at presse hende men forsøge stadigvæk at få mad i hende? Tror hele måltidssituationen er begyndt at blive forbundet med noget meget negativt, og hun taler nogle gange om at hun bare vil hjem. Hun virker generelt også mere træt og er meget pirlig, vi har mange konfrontationer og jeg oplever virkelig at det er svært for hende af og til selvom der ikke er mange planer ud over at slappe af ved pool.
Ofte vil hun helst bare sidde på telefonen for at få et break, hvilket vi lader hende gøre tit, men fokus for hende bliver så næsten også hele tiden at ville spille spil eller se noget på tlf fremfor alt muligt andet samvær.
Derhjemme er hun god til at lave ting og være i gang, og går i udflytterbørnehave hvor hun er vant til at være ude og lege.
Derudover ammer jeg vores dreng rigtig meget da han er dårlig til at drikke væske. Han er god til at spise og spiser meget af maden hernede så amningerne er tryghed og væske som jeg ser det.
Han vågner fast mindst hveranden time for at amme om natten. Jeg gør det bare for ikke at vække den ældste og for at sikre mig at han får mad og væske, men kan også mærke at det er hårdt og at han også har sværere ved at finde ro og også få sovet gode lure om dagen. Dette selvom vi både har klapvogn og slyngevugge med til søvn.
Jeg bekymrer mig om hvorvidt vi kan finde tilbage i ordentlige rammer når vi kommer hjem. Vi har stadigvæk mere end to uger tilbage af turen og jeg vil så gerne at det bliver så godt fungerende som muligt.
Jeg er selvfølgelig klar over at ferie ikke altid er lytter idyl, men er alligevel blevet overrasket over hvor udfordrende det har været for os alle at være afsted.
Håber du måske kan komme med lidt input til hvordan vi bedst muligt får turen til at fungere for alle parter.
De bedste hilsner